Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

Γκάτσος Νίκος (1911 - 1992)


(8 Δεκεμβρίου 1911 - 12 Μαΐου 1992) 
Σημαντικός  Έλληνας Στιχουργός, Ποιητής  και Μεταφραστής. Γεννήθηκε στην Αρσέα Αρκαδίας. Οι γονείς του ήταν ο Γεώργιος Γκάτσος και η Βασιλική Βασιλοπούλου. Σε ηλικία 5 ετών έμεινε ορφανός από πατέρα (ο Γεώργιος Γκάτσος ήταν από τους πρώτους μετανάστες στην Αμερική. Πέθανε στο πλοίο και τον πέταξαν στον Ατλαντικό).
Η μεγάλη συνεισφορά του Νίκου Γκάτσου είναι στο τραγούδι. Έφερε την ποίηση στον στίχο και κατάφερε να δώσει τον κανόνα του ποιητικού τραγουδιού, κυρίως μέσω της συνεργασίας του με το Μάνο Χατζιδάκι.

Επειδή, θεωρώ σημαντικό να μην ξεχνάμε τέτοιες σπουδαίες μορφές παραθέτω λίγα μονάχα από τα τραγούδια του, με την ελπίδα να σας παρακινήσω να τον γνωρίσετε, να τον θυμηθείτε και εάν φυσικά  σας καλύπτει να τον αγαπήσετε.

"Γεια σου χαρά σου Βενετιά", Ξυλούρης Νίκος


"Νυν και Αει", Δημητράκος Νίκος


"Μη ρωτάς", Μητσιάς Μανώλης


"Αθανασία", Μπάσης
* Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκτέλεση είναι και του Βασίλη Λέκκα


"Μελαγχολικό εμβατήριο", Μητσιάς Μανώλης


"Σ΄έβλεπα στα μάτια", Μοσχολιού Βίκυ


"Σαν τον Τσε Γκεβάρα", Μητσιάς Μανώλης


Κλείνοντας, δε θα μπορούσα να παραλείψω μια αναφορά και στο ποιητικό έργο του. Ο Νίκος Γκάτσος εξέδωσε όσο ζούσε μία μόνο ποιητική συλλογή με τίτλο "Αμοργός" το 1943, η οποία θεωρείται κορυφαία δημιουργία του ελληνικού υπερρεαλισμού. Έκτοτε, δημοσίευσε τρία ακόμη ποιήματα: "Ελεγείο" (1946), "Ο ιππότης και ο θάνατος" (1947), "Τραγούδι του παλιού καιρού" (1963).
Τα δύο πρώτα από το 1969 εμπεριέχονται στην ποιητική συλλογή του "Αμοργός".

Απόσπασμα από το ποίημα "Αμοργός":
"Χρόνια καὶ χρόνια πάλεψα μὲ τὸ μελάνι καὶ τὸ σφυρὶ βασανισμένη καρδιά μου 
Μὲ τὸ χρυσάφι καὶ τὴ φωτιὰ γιὰ νὰ σοῦ κάμω ἕνα κέντημα 
Ἕνα ζουμπούλι πορτοκαλιᾶς 
Μίαν ἀνθισμένη κυδωνιὰ νὰ σὲ παρηγορήσω 
Ἐγὼ ποὺ κάποτε σ᾿ ἄγγιξα μὲ τὰ μάτια τῆς πούλιας 
Καὶ μὲ τὴ χαίτη τοῦ φεγγαριοῦ σ᾿ ἀγκάλιασα καὶ χορέψαμε μὲς στοὺς καλοκαιριάτικους κάμπους 
Πάνω στὴ θερισμένη καλαμιὰ καὶ φάγαμε μαζὶ τὸ κομένο τριφύλλι 
Μαύρη μεγάλη μοναξιὰ μὲ τόσα βότσαλα τριγύρω στὸ λαιμὸ τόσα χρωματιστὰ πετράδια στὰ μαλλιά σου."



"Ο ποιητής και ο θάνατος"

(1513) Καθὼς σὲ βλέπω ἀκίνητο
Μὲ τοῦ Ἀκρίτα τ᾿ ἄλογο καὶ τὸ κοντάρι τοῦ Ἅη-Γιωργιοῦ νὰ ταξιδεύεις στὰ χρόνια
Μπορῶ νὰ βάλω κοντά σου
Σ᾿ αὐτὲς τiς σκοτεινὲς μορφὲς ποὺ θὰ σὲ παραστέκουν αἰώνια
Ὥσπου μιά μέρα νὰ σβηστεῖς κι ἐσὺ παντοτινὰ μαζί τους
Ὥσπου νὰ γίνεις πάλι μιά φωτιὰ μὲς στὴ μεγάλη Τύχη ποὺ σὲ γέννησε
Μπορῶ νὰ βάλω κοντά σου
Μιὰ νεραντζιὰ στοῦ φεγγαριοῦ τοὺς χιονισμένους κάμπους
Καὶ τὸ μαγνάδι μιᾶς βραδιᾶς νὰ ξεδιπλώσω μπροστά σου
Μὲ τὸν Ἀντάρη κόκκινο νὰ τραγουδάει τὰ νιάτα
Μὲ τὸ Ποτάμι τ᾿ Οὐρανοῦ νὰ χύνεται στὸν Αὔγουστο
Καὶ μὲ τ᾿ Ἀστέρι τοῦ Βοριᾶ νὰ κλαίει καὶ νὰ παγώνει—
Μπορῶ νὰ βάλω λιβάδια
Νερὰ ποὺ κάποτε πότισαν τὰ κρῖνα τῆς Γερμανίας
Κι αὐτὰ τὰ σίδερα ποὺ φορεῖς μπορῶ νὰ σοῦ τὰ στολίσω
Μ᾿ ἕνα κλωνὶ βασιλικὸ κι ἕνα ματσάκι δυόσμο
Μὲ τοῦ Πλαπούτα τ᾿ ἄρματα καὶ τοῦ Νικηταρᾶ τὶς πάλλες.
Μὰ ἐγὼ ποὺ εἶδα τοὺς ἀπογόνους σου σὰν πουλιὰ
Νὰ σκίζουν μιάν ἀνοιξιάτικη αὐγὴ τὸν οὐρανὸ τῆς πατρίδας μου
Κι εἶδα τὰ κυπαρίσσια τοῦ Μοριᾶ νὰ σωπαίνουν
Ἐκεῖ στὸν κάμπο τοῦ Ἀναπλιοῦ
Μπροστὰ στὴν πρόθυμη ἀγκαλιὰ τοῦ πληγωμένου πελάγου
Ὅπου οἱ αἰῶνες πάλευαν μὲ τοὺς σταυροὺς τῆς παλληκαριᾶς
Θὰ βάλω τώρα κοντά σου
Τὰ πικραμένα μάτια ἑνὸς παιδιοῦ
Καὶ τὰ κλεισμένα βλέφαρα
Μέσα στὴ λάσπη καὶ τὸ αἷμα τῆς Ὀλλανδίας.
Αὐτὸς ὁ μαῦρος τόπος
Θὰ πρασινίσει κάποτε.
Τὸ σιδερένιο χέρι τοῦ Γκὲτς θ᾿ ἀναποδογυρίσει τ᾿ ἁμάξια
Θὰ τὰ φορτώσει θημωνιὲς ἀπὸ κριθάρι καὶ σίκαλη
Καὶ μὲς στοὺς σκοτεινοὺς δρυμοὺς μὲ τὶς νεκρὲς ἀγάπες
Ἐκεῖ ποὺ πέτρωσε ὁ καιρὸς ἕνα παρθένο φύλλο
Στὰ στήθια ποὺ σιγότρεμε μιά δακρυσμένη τριανταφυλλιὰ
Θὰ λάμπει ἕνα ἄστρο σιωπηλὸ σὰν ἀνοιξιάτικη μαργαρίτα.

Μὰ σὺ θὰ μένεις ἀκίνητος
Μὲ τοῦ Ἀκρίτα τ᾿ ἄλογο καὶ τὸ κοντάρι τ᾿ Ἅη-Γιωργιοῦ θὰ ταξιδεύεις στὰ χρόνια
Ἕνας ἀνήσυχος κυνηγὸς ἀπ᾿ τὴ γενιὰ τῶν ἡρῴων
Μ᾿ αὐτὲς τὶς σκοτεινὲς μορφὲς ποὺ θὰ σὲ παραστέκουν αἰώνια
Ὥσπου μιὰ μέρα νὰ σβηστεῖς καὶ σὺ παντοτεινὰ μαζί τους
Ὥσπου νὰ γίνεις πάλι μιὰ φωτιὰ μὲς στὴ μεγάλη Τύχη ποὺ σὲ γέννησε
Ὥσπου καὶ πάλι στὶς σπηλιὲς τῶν ποταμιῶν ν᾿ ἀντηχήσουν
Βαριὰ σφυριὰ τῆς ὑπομονῆς
Ὄχι γιὰ δαχτυλίδια καὶ σπαθιὰ
Ἀλλὰ γιὰ κλαδευτήρια κι ἀλέτρια.


"Ελεγείο"
Στη φωτιά του ματιού σου θα χαμογέλασε κάποτε ο Θεός 
Θα 'κλείσε την καρδιά της η άνοιξη σα μιας αρχαίας ακρογιαλιάς μαργαριτάρι. 
Τώρα καθώς κοιμάσαι λαμπερός 
Στους παγωμένους κάμπους που οι αγράμπελες 
Γίναν βαλσαμωμένα φτερά μαρμάρινα περιστέρια 
Βουβά παιδιά της απαντοχής — 
Ήθελα να 'ρθεις μια βραδιά σα βουρκωμένο σύννεφο
Άχνη της πέτρας πάχνη της ελιάς 
Γιατί στο αγνό σου μέτωπο 
Κάποτε θα 'βλεπα κι εγώ 
Το χιόνι των προβάτων και των κρίνων
Μα πέρασες απ' τη ζωή σαν ένα δάκρυ της θάλασσας 
Σα λαμπηδόνα καλοκαιριού και στερνοβρόχι του Μάη 
Κι ας ήσουν μια φορά κι εσύ ένα γεράνιο κύμα της
Ένα πικρό βότσαλο της
Ένα μικρό χελιδόνι της σ' ένα πανέρημο δάσος 
Χωρίς καμπάνα τη χαραυγή χωρίς λυχνάρι το απόβραδο 
Με τη ζεστή σου καρδιά γυρισμένη στα ξένα 
Στα χαλασμένα δόντια της άλλης ακρογιαλιάς 
Στα γκρεμισμένα νησιά της αγριοκερασιάς και της φώκιας.







6 σχόλια:

  1. megalos poihths o gkatsos ... tairiakse akrivws panw sthn eyaisthhsia toy Xatzidaki kai sthn ekrhksh ths mousikhs toy Ksarxakou .... poly wraia exei melopoihsei kai o Loukianos Khlahdonhs ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι Διαμαντή που σου άρεσε!! Τον αγαπώ πολύ τον Γκάτσο (όπως εξάλλου και τον Ξαρχάκο και το Χατζιδάκι)! Είναι κρίμα που στις μέρες μας ξοδεύεται τόση φαιά ουσία για την απομνημόνευση στίχων και ονομάτων εύπεπτων μεν, αλλά τοξικών! Καταλαβαίνεις πως το εννοώ...

      Διαγραφή
  2. Elpida an anaferesai sto ekpaideytiko systhma na soy pw pws me vriskeis symfwno ..ala mh thareis oti kai h panepisthmiakh enasxolhsh me th logotexnia einai diaforetikh ...to mono pou allazei einai to megethos ths apomnhmoneyshs ...kai polla apo ayta den einai katholou eypepta ...symfwnw apolyta an katalava kala .. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατάλαβες Διαμαντή μου μια χαρά! Το χειρότερο είναι πως δεν είναι μόνο το εκπαιδευτικό σύστημα (αν και σίγουρα είναι το θεμέλιο της παιδείας)!! Παντού αν παρατηρήσεις βομβαρδιζόμαστε από ανουσιότητες που διαφθείρουν και αλλοτριώνουν συνειδήσεις, ιδεολογίες, αρχές και αξίες! Πρώτα πρώτα η τηλεόραση! Κατά τη γνώμη μου έχει καταλήξει τραγική αυτή η κατάσταση... Έχει χαθεί κάθε μέτρο. Όλα τα εκδίδουν τόσο στυγνά, ενώ επιπλέον σου παρουσιάζουν ως αναγκαιότητα το να γνωρίζεις κάθε δυνατή φαιδρότητα που συν τοις άλλοις παραβιάζει και την ατομικότητα του καθενός. Ίσως, να είμαι υπερβολική αλλά έχει παραγίνει τελευταία αυτή η κατάσταση! Σε ζάλισα! Συγγνώμη!

      Διαγραφή
  3. den me zalises elpida ...to antitheto ... exw stamathsei apo kairo na vlepw thleorash (ksepsoy oti sto psiti moy den exw ) den thn xreiazomai allwste enhmerwnomai apo to internet poly pio sfairika .... aytes tis meres exw pesei me moutra sta vivlia toy Stephen King ...(eimai maniakos an arxisw ena vivlio den stamatw mexri na teleiwsei )gi ayto me petyxes xthes arga mesa ... pisteyw loipon to ti prepei na lavei kaneis ws gnwseis proypothetei to pws to epidiokei ...kai mono poy katapiasthkes me ena afierwma ston Gkatso ayto leei polla ...h to allo sto Leivadith (to diavasa alla den eixa prolavei na sxoliasw ) na ksereis oti estw kai se ena mikro vathmo (an kai pisteyw oti den einai katholou ligo) exeis syndramei kai esy sthn diadosh twn poihtwn kai kat'epektash twn poihmatwn kai ayto einai poly spoudaio an analogisteis se ti epoxh fthnias kai metriothtas zoume ...ayto kanei akoma pio epitaktikh thn anagkh gia anthrwpous san kai esena poy kopiazoyn exontas skopo na prosferoyn ... (na giati to istologio ayto einai toso kalo giati prosferei idees ksexasmenes ) :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι πάντα τόσο καλός! Δεν κάνω τίποτα, απλά μοιράζομαι ό,τι αγαπώ! Ο άνθρωπος εξάλλου πάντα δεν έχει την ανάγκη να συμπορεύεται, έστω και αν κάνει παύσεις μοναξιάς; Εγώ δεν δίνω τίποτε, άλλοι άφησαν πίσω τους τόσους θησαυρούς που είναι κρίμα να τους αφήνουμε αραχνιασμένους! Τέλος πάντων. Για την τηλεόραση πολύ καλά κάνεις! Κ εγώ όταν είμαι μόνη δεν την ανοίγω σχεδόν ποτέ! Εξάλλου, η πληροφόρηση που δίνει ως επί το πλείστον είναι καθοδηγούμενη! Καθαρή ειρωνεία κοινώς! :-) Χαίρομαι που σου αρέσει τόσο το διάβασμα, αν και δεν αμφέβαλα!

      Διαγραφή